Chiapudding med jordgubbar

Denna chiapudding med jordgubbar är perfekt för dig som tycker att blötlagda chiafrön smakar läbbigt. Fixa istället ljuvligt fluffig och sammetslen frukostpudding med dessa supertips!

Om du vanligtvis brukar göra din pudding på helfet kokosmjölk (den på burk) är det första tipset att byta den till kokosdryck. Kokosmjölk på burk är nämligen väldigt “tung”.

Den tunna mjölkliknande kokosdrycken gör chiapuddingen fräschare! Den hittas i tetrapack bland övriga vegetabiliska mjölkdrycker i mataffären. Egentligen kan egentligen använda vilken tunn vegetabilisk dryck du vill; som mandelmjölk eller någon annan du gillar.

Supertips nummer två är färska jordgubbar – och att MIXA ALLT. När den rosa blandningen stelnat får den konsistensen av ljuvlig jordgubbsmousse – helt utan gelatin eller agar agar. Du känner inte av chiafröna på samma sätt när du äter som om de fått bli kvar hela. 


Receptet nedan räcker till en stor portion (typ chia bowl) eller 2 små.

CHIAPUDDING MED JORDGUBBAR

2 dl kokosdryck (eller annan vegetabilisk dryck)
3 msk chiafrön
1 dl jordgubbar
1 krm vaniljpulver

  • Mixa alla ingredienser och häll upp smeten i två glas.
  • Ställ glasen i kylen över natten.
  • Följande dag tar du fram dem och toppar med färska bär.
Klicka för att betygsätta receptet
[Totalt: 1 Medeltal: 5]

Ät chiapudding som frukost eller mellanmål.

KategorierHelg Sommar
  1. Pingback:Chiapudding for dummies - Malins blogg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.